Provozuje:
Juris Real Estate

Přesun kostela v Mostě připomíná likvidaci obcí kvůli těžbě uhlí.

Děkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě je dnes jednou z mála historických památek tohoto severočeského města.

Přesun kostela v Mostě připomíná likvidaci obcí kvůli těžbě uhlí.

autor. JURIS REAL

Děkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě je dnes jednou z mála historických památek tohoto severočeského města.

Čtyřicáté výročí zahájení jeho přesunu připomněl Národní památkový ústav, v jehož je správě, výstavou Proměny napříč staletími v obnovené vyhlídkové věži kostela.

Kostel unikl bourání starého města, které ustoupilo těžbě uhlí. Přesun je Guinessově knize rekordů zapsán jako přeprava nejtěžšího předmětu po kolejích.

"Zajímavý je už vlastní fakt, že byl zachráněn kostel. Tehdy se spíše kostely bouraly, než aby se takto extrémně náročně přesouvaly," řekl ČTK k přesunu ústecký historik Martin Krsek.

"Je to určitý doklad toho, že tehdejší komunistické vedení kraje i republiky si uvědomovalo, že činí naprosto bezprecedentní krok a nejspíš snažilo se odlákat pozornost od toho, že bourá historické středověké město s mnoha památkami často unikátními tím, že soustředilo velkou energii a technickou dovednost do jediné stavby," popsal Krsek.

Historik poukázal na to, že rozhodnutím zbourat kostel neotřáslo ani zjištění památkářů, kteří při následných průzkumech demolovaných domů zjistili, že Most má mnohem větší kulturněhistorickou hodnotu, než se předtím myslelo.

Identifikovali více než dvacet zachovaných kamenných měšťanských domů ze 13. až 15. století. Takovou kolekcí se nemohou pochlubit ani nejvyhlášenější městské památkové rezervace jako je Český Krumlov či Kutná Hora.

Všechny padly k zemi, stejně tak jako ostatní významnější památky, například barokní klášter minoritů a kostel sv. Františka Serafínského na takzvaném druhém náměstí.

Za vzpomenutí podle Krska stojí i reprezentanti moderní architektury 19. a 20. století, především kulturní dům Repre ve stylu art deco, expresionistický palác ředitelství dolů či secesní městské divadlo.

Řada obyvatel si ještě starý Most pamatuje. Vidět ho dnes mohou lidé na obnovené expozici ve věži kostela.

Kromě čtyřicátého výročí od přesunu kostela je to letos 500 let od počátku jeho výstavby po velkvém požáru města.

Výstava je otevřena do konce roku. Podrobnosti k výstavbě nového města shrnul architekt Václav Krejčí v knize Most, zánik a vznik města.

Přesun mosteckého kostela hledá dodnes jen těžko srovnání

Severočeské město Most bylo jedním z nejkrásnějších příkladů středověkého urbanismu u nás, jeho centrum s dvacítkou gotických domů je ale dnes možné obdivovat jen z fotografií.

Kvůli zásobám hnědého uhlí, které pod městem ležely, byl totiž Most v 60. letech určen k demolici.

Z historických budov se zachoval jen kostel Nanebevzetí Panny Marie, musel se ale téměř o kilometr posunout.

Náročný přesun začal právě před 40 lety, 30. září 1975.

Pozdně gotický chrám, vystavěný na začátku 16. století, se tak vyhnul osudu ostatních budov v Mostě, vyžadovalo to však nejen pečlivou přípravu a plánování, ale nakonec také mnoho peněz.

Zpočátku se rozhodovalo o několika variantách záchrany kulturní památky, mluvilo se například o tom, že by důlní rypadla kostel jednoduše objela a ten by tak zůstal stát na uhelném pilíři uprostřed dolu. Nakonec ale na přelomu 60. a 70. let vyhrál přesun.

Komplikované rozhodování provázelo i to, kam vlastně mostecký kostel přestěhovat, a jakým způsobem. Nakonec vyhrála lokalita v těsném sousedství gotického kostela svatého Ducha a barokního špitálu, ačkoli jiná uvažovaná místa byla mnohem blíž původnímu místu v centru bouraného města.

Jednodušší cesta nebyla zvolena ani v případě způsobu samotného přesunu. Namísto stěhování budovy po částech - což by ale výrazně snížilo historickou hodnotu chrámu - pak měl kostel "přejet" vcelku.

Realizací plánu, jehož náklady byly odhadnuty na 150 milionů tehdejších korun, byla pověřena organizace ministerstva kultury Transfera.

Se stěhováním tak velké stavby však v Československu neměl nikdo zkušenosti, takže nalézt odpovídající technické řešení trvalo několik let.

Obvyklý způsob přesunu staveb pomocí válečků pohybujících se po pevném podkladu byl zavržen ve prospěch metody, která využívala pružnou dráhu a vozíky schopné vyrovnávat nerovnosti terénu.

Řešení si technici nejprve ověřili na domku ve středočeském Klínci a na skladu chmele v Úštěku na Litoměřicku. Teprve poté přišel na řadu mostecký kostel.

Po archeologickém průzkumu bylo z chrámu odstraněno vnitřní vybavení a pro jistotu snesena také kostelní věž. Aby se zdi při přesunu nerozvalily, byly zvenčí i zevnitř zpevněny ocelovou konstrukcí a betonovým prstencem. V polovině září 1975 pak byl kostel s podzemní kryptou oddělen od základů a naložen na 53 podvozků z plzeňské Škodovky.

Speciálně vyrobené vozíky byly vybaveny počítačově řízeným hydraulickým mechanismem, který dokázal s milimetrovou přesností vyrovnávat nerovnosti dráhy.

Do pohybu se kostel dal deset minut před polednem v poslední zářijový den roku 1975. Ačkoliv svatostánek urazil přes 841 metrů, půlkruhová kolejová dráha, po níž se pohyboval, měřila jen 160 metrů. Její jednotlivé díly proto museli dělníci za kostelem vždy rozebrat a před ním opětovně složit.

Na své současné místo v sousedství barokního špitálu kostel doputoval po 27 dnech. V pohybu byl přesně 500 hodin a jednu minutu čistého času.

Dalších 13 let ale trvalo, než se byly hotové stabilizační a restaurátorské práce, po jejichž dokončení byl chrám zpřístupněn. V duchu normalizační doby se ovšem měl stát už jen výstavní či koncertní síní, na místo se kupříkladu nevrátil ani oltář.

K původnímu účelu mohl chrám Nanebevzetí Panny Marie začít opět sloužit až po listopadu 1989.

Trochu netypicky orientovaný kostel - kvůli půlkruhovému tvaru dráhy rekordního přesunu dnes jeho oltářní strana směřuje namísto tradičního východu k jihu - byl znovu vysvěcen teprve v červnu 1993, na svém místě je od počátku 90. let i 17 metrů vysoký barokní oltář.

V únoru 2010 byl kostel zařazen na seznam národních kulturních památek a krátce poté se do na svá místa vrátila také zrestaurovaná vitrážová okna, která byla během stěhování vyjmuta.




Fórum




Vaše jméno:
Váš E-mail:
Text:
  Opište ověřovací kód z obrázku!
   
 
  Odesláním tohoto příspěvku poskytujete souhlas se zpracováním osobních údajů podle GDPR.


 
Novinka

Získejte až 20% z provize realitní kanceláře.

Spolupráce - Provizi ve výši 20% nabízíme tomu, kdo zprostředkuje obchod, který bude naší společností úspěšně realizován.

Volejte 777 603 019

 

Kalkulátor nemovitostí

KalkultorSpočítejte si cenu vaší nemovitosti: Více o kalkulátoru

 

Poslední Aktuality a články

Luxusní byt slavného návrháře se prodal za 253 mil. korun.

Pařížský byt zesnulého módního návrháře Karla Lagerfelda se prodal za deset milionů eur (253 milionů korun). Více»

Na památkách po celé České republice začíná hlavní turistická sezona.

Na státních památkách dnes začíná hlavní turistická sezona. Tradiční termín otevření památek se letos z 1. dubna posunul kvůli Velikonocům. Více»

Investor, který vstoupí do Vít. sléváren, by měl být znám za několik týdnů.

Jméno investora, který by měl do ostravské společnosti Vítkovické slévárny vstoupit jako její nový vlastník, by mělo být známo do několika týdnů. ČTK a MF Dnes to řekl insolvenční správce Jan Mašek ze společnosti AZAM - insolvence. Více»

Společnost PlaneStation musí vyklidit vojenské letiště Líně.

Krajský soud v Plzni rozhodl, že firma PlaneStation musí do dvou měsíců od obdržení rozsudku vyklidit záložní vojenské letiště Líně. Nájemce, který letiště od roku 2000 provozuje, včera uvedl, že se ještě dovolá k Nejvyššímu soudu. Více»

Útlum uhelných elektráren dodávky neohrozí.

Výrazně však zdraží energie. Více»

Všechny články a aktuality »»