Provozuje:
Juris Real Estate

Převod nádraží může kvůli ceně zablokovat managemet ČD.

Převodem nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) by se měla zabývat vláda do konce měsíce. Zda se ale dlouhodobě plánovaný miliardový obchod uskuteční, není jisté.

Převod nádraží může kvůli ceně zablokovat managemet ČD.

autor. JURIS REAL

Převodem nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) by se měla zabývat vláda do konce měsíce. Zda se ale dlouhodobě plánovaný miliardový obchod uskuteční, není jisté.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) hrozí, že převod majetku za cenu 3,2 miliardy korun stanovenou znaleckým posudkem neprojde přes řídicí orgány a dozorčí radu Českých drah.

Dopravce dlouhodobě počítal s prodejem majetku za zhruba dvojnásobnou cenu, stanovenou jinou metodou odhadu.

Debaty o převedení nemovitostí na správce kolejí trvají už několik let. Největším přelomem z poslední doby je vyjádření Evropské komise, která v červnu stanovila limit zhruba tří miliard korun jako částku, za kterou nebude prodej nádraží státní SŽDC považovat za nedovolenou státní podporu.

Aktualizovaný odhad tržní ceny od společnosti PwC pro dráhy uvádí sumu 3,24 miliardy korun.

"Jestli se členové dozorčí rady nebo představenstva drah rozhodnou, že tuto metodu i po schválení vládou neodsouhlasí, tak to už jde mimo mé pravomoci. Já se pak začnu možná zamýšlet nad tím, zdali máme správnou dozorčí radu a představenstvo a budu to řešit," řekl ministr. Samotné České dráhy postoj k prodeji komentovat nechtěly. Uvedly pouze, že je pro ně rozhodující pokyn valné hromady, kterou ve státním dopravci představuje řídicí výbor tvořený zástupci ministerstev dopravy, financí, obrany a průmyslu a obchodu.

Zároveň prý ale musí postupovat s péčí řádného hospodáře a zajistit, aby majetek drah neprodávaly pod cenou.

Stanovenou cenu kolem tří miliard kritizují železniční odbory, které už avizovaly, že jejich zástupci pro prodej ruku v dozorčí radě nezvednou. Celkem mají zástupci zaměstnanců tři hlasy v devítičlenné dozorčí radě, která musí transakci schválit.

Odbory ale nejsou podle zjištění ČTK jedinými odpůrci prodeje za nynějších podmínek. Jednoznačnou podporu má plán v orgánech ČD pouze u členů spřízněných s hnutím ANO.

Přestože ministerstvo dopravy převod podporuje, umí si podle Ťoka představit i opačnou variantu, kdy by nakonec dráhy budovy na správce dopravní infrastruktury nepřevedly a nádraží a další nemovitosti provozovaly dále samy.

V takovémto případě ale bude ministr chtít vypracování detailní koncepce dalšího nakládání s tímto majetkem, aby dále nechátral a dokázal si na svůj provoz vydělat.

Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1 600 objektů, z nichž zhruba 1 000 je nádražních budov. V utěšeném stavu je necelá polovina z nich, zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží.

Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v České republice nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum, i tak jde ale o stovky milionů korun ročně.




Fórum




Vaše jméno:
Váš E-mail:
Text:
  Opište ověřovací kód z obrázku!
   
 
  Odesláním tohoto příspěvku poskytujete souhlas se zpracováním osobních údajů podle GDPR.


 
Novinka

Získejte až 20% z provize realitní kanceláře.

Spolupráce - Provizi ve výši 20% nabízíme tomu, kdo zprostředkuje obchod, který bude naší společností úspěšně realizován.

Volejte 777 603 019

 

Kalkulátor nemovitostí

KalkultorSpočítejte si cenu vaší nemovitosti: Více o kalkulátoru

 

Poslední Aktuality a články

Lichtenštejnové neuspěli u Ústavního soudu ve sporu o les u Říčan.

Nadace knížete z Lichtenštejna neuspěla u Ústavního soudu ve sporu s Českou republikou o les u středočeských Říčan. Soud odmítl stížnost nadace proti předchozímu verdiktu o nevydání 600 hektarů říčanského lesa Lichtenštejnům. Více»

Z bývalý ruských kasáren se staly ruiny, ale i škola či muzeum.

Někdejší pobyt sovětské armády v České republice připomíná i po 30 letech řada opuštěných budov. Část objektů po úpravách našla nové uplatnění jako byty, sklady či sociální ústavy. Více»

V Berlíně včera vstoupil v platnost zákon, který na pět let zmrazuje nájemné.

Cílem kontroverzního opatření je zastavit prudký růst nákladů na bydlení z posledních let, kvůli kterému se řada obyvatel z německého hlavního města vystěhovala. Jmenovaný zákon se dotýká 1, 5 mil. bytů. Více»

Velkolepý rodinný dům v blízkosti vily Tugendhat je na prodej.

Bydlet v ulici Černopolní v Brně něco znamená. Rezidenční čtvrť, která začala vznikat před první světovou válkou, skrývá ale i další méně známé poklady, jako je např. čtyřpatrový dům s benátskými žaluziemi a parapety z mramoru. Více»

Ztráta bydlení 1 000 lidí stojí rozpočet 250 milionů Kč ročně.

Zjistila podrobná analýza. Více»

Všechny články a aktuality »»