Provozuje:
Juris Real Estate

Tragédii v Janově mohlo způsobit také prasknutí ocelového nosného lana na mostě.

Za „hodnověrnou pracovní hypotézu” označil architekt Antonio Brencich, člen vyšetřovací komise, možnost, že úterní pád dálničního mostu v Janově mohlo vyvolat prasknutí ocelového nosného lana.

Tragédii v Janově mohlo způsobit také prasknutí ocelového nosného lana na mostě.

autor. JURIS REAL

Za „hodnověrnou pracovní hypotézu” označil architekt Antonio Brencich, člen vyšetřovací komise, možnost, že úterní pád dálničního mostu v Janově mohlo vyvolat prasknutí ocelového nosného lana.

Všechna jsou obalená betonem, který je má chránit před korozí. Kvůli tomu se jejich stav těžko monitoruje.

Zodpovědnost za pád mostu určí až závěry vyšetřování.

Italská prokuratura chce viníka obvinit z vícenásobného usmrcení z nedbalosti, zavinění katastrofy a z ohrožení bezpečnosti dopravy. Že tragédie nebyla nešťastná náhoda, ale šlo o lidskou chybu, oznámil i janovský prokurátor Francesco Cozzi.

Spekuluje se také, že na mostě byla už v neděli patrná prasklina. Není však jasné, zda nejde pouze o porušený asfalt, nebo nerovnost opravdu může souviset s hroutící se konstrukcí.

Premiér Giuseppe Conte uvedl, že vláda nebude čekat na výsledky vyšetřování a provozní firmě odejme koncesi.

Šéf protestního Hnutí pěti hvězd (M5S) Luigi Di Maio řekl, že pokud se soukromníci nedokážou o silnice patřičně starat, měl by správu nad nimi převzít stát.

Šéf euroskeptické Ligy Salvini připustil, že proces odejmutí koncese může trvat "několik týdnů nebo měsíců", protože Autostrade využije svého práva na odvolání.

Zřícený most v Janově byl špatně zkonstruovaný, shodují se odborníci. Podle statika je možné, že podobně problematické mosty jsou i v tuzemsku.

Inženýr Riccardo Morandi, jenž stavbu navrhl v 60. letech, si oblíbil metodu známou jako patent Morandi M5. Kombinuje takzvaný předpjatý beton, zpevněný zevnitř nataženými kovovými lany, se zavěšenou konstrukcí. "Morandi most navrhoval v době, kdy byl předpjatý beton populární, konstruktéři ale ještě moc nevěděli o jeho vlastnostech," vysvětluje Milan Vašek, soudní znalec z pražského ČVUT, který se specializuje na stavby. Beton byl tehdy podstatně levnější než běžně používaná ocel. Italský technický web Ingegneri zveřejnil po zřícení mostu zprávu, podle které více než padesát let stará stavba vždy vzbuzovala pochyby. Že most nakonec spadl, označil za "tragédii, která čekala na to, aby se stala". Experti kritizují zejména chyby v Morandiho výpočtech, v důsledku nichž se betonový povrch mostu postupem času začal deformovat. Spravit nerovnosti se částečně podařilo v 80. letech, stavba se rekonstruovala i o deset let později. Podle Milana Vaška, soudního znalce a experta na stavby z pražské ČVUT, nelze vyloučit, že nebezpečné mosty se nacházejí i v České republice. "Mosty z předpjatého betonu, jako byl ten v Janově, u nás nejsou," říká expert. "Měli jsme dva mosty na Zvíkově a jeden na Hronu, oba se zdeformovaly a pak je opravili," vysvětluje. Upozorňuje ale, že ne vždy se dodržují normy a předpisy. "Kdyby při stavbě a dalších kontrolách bylo všechno bez problému, nic by spadnout nemělo," říká Vašek a připomíná pád lávky v pražské Tróji. "Do té zateklo za povodní a zrezivěly kovové nosné kabely," popisuje. Podle Milana Vaška je příčinou neštěstí kombinace více vlivů. "Technika předpjatého betonu byla oblíbená před padesáti lety, kdy se ještě nevědělo, že se beton bude smršťovat a dál jinak pracovat," vysvětluje. Do zdeformované betonové konstrukce nejspíš zatékalo a výztužná kovová lana zrezivěla. Postupem času se zvyšovala také zátěž, kterou musela stavba zvládnout. "Asi právě proto došlo v roce 2016 k opravě," myslí si Vašek. Oprava ale podle něj nejspíš nebyla úspěšná. "Ten den hodně pršelo, tím mohlo dojít k poklesu základů a most zátěž nevydržel," vysvětluje Vašek.

Společnost Autostrade, která měla most ve správě, poškození vylučuje. "Zhroucení bylo nečekané a nepředvídatelné. Most byl neustále sledován v míře přesahující tu, jakou vyžaduje zákon," řekl novinářům zástupce firmy Stefano Marigliani. Soudní znalec Vašek si na rozdíl od většiny expertů, které citovala zahraniční média, umí představit, že roli mohl hrát i blesk. Ten do mostu podle některých svědků během bouřky udeřil. "Pokud by sjel po konstrukci do podloží, tak ten náraz mohl být "posledním vrabcem", jak my říkáme, který to celé shodil," říká znalec. Poslední velká oprava stavby se uskutečnila před dvěma lety. "Ten most je špatně. Dřív nebo později bude muset být nahrazen," řekl tehdy stavební inženýr Antonio Brencich z Janovské univerzity italskému serveru Primonacale. Podle Brencicha byl Morandi inženýrem s dobrou intuicí, ale praktické výpočty mu příliš nešly. Drobné práce na konstrukci probíhaly i v okamžiku, kdy se v úterý za prudkého deště zřítil jeden z nosných pilířů.

Agentura Radiocor upozornila na to, že italská správa dálničních cest nedávno vyhlásila výběrové řízení na opravu tohoto důležitého dálničního tahu v hodnotě 20 milionů eur (více než půl miliardy korun). V roce 2009 se přitom uvažovalo o demolici.

Dovětek na Závěr:

Autor této dnešní aktuality se pokusí o malý, ale spravedlivý dovětek na konec, protože měl možnost přímo po této dálnici A10, která vede od Azurového pobřeží (Francouzské riviéry) až do Janova, přímo jet. Dálnici od francouzských hranic až do Janova lze charakterizovat jako: "Tunel, most, tunel".

Jsem toho názoru, že tato samozřejmě neomluvitelná tragédie, která způsobila kvůli ztrátám na životě mnoho bolesti a utrpení potvrzuje výjimku, protože kdo jednou navštívil Itálii, ví, že ta disponuje velmi kvalitní a hustou silniční sítí.

Většina dálnic, převážně v severní a střední Itálii, má soukromého vlastníka, společnost Autostrade per l´Italia S.p.A. Itálie byla "např." první zemí na světě, kde byla postavena rychlostní silnice pro motorová vozidla. Konkrétně roku 1924 z Milána do Varese, podle návrhu stavebního inženýra Piera Puricelliho. V roce 1964 byla postavena dálnice A1 spojující Milán a Neapol přes Řím.

Zmíněná dálnice A10 vede v obtížném terénu s těžkým profilem mezi pobřežím regionu Ligurie (0 m nad mořem) a Ligurskými Alpami (Které jsou vysoké až přes 2 650 nam mořem). Např. hora Monte Pietravecchia leží pouze 20 km od moře a jedná se tak dokonce v rámci jihu o poslední alpskou dvoutisícovku.

Buďme proto v odborných stavebně-právních i dopravně-právních diskuzích vůči Italům spravedliví a poučme se i ze spadnutí "naší" lávky v Tróji či z demolice lávky stejného stavebního charakteru v Nymburce.

Celá dálnice A 10 "dei Fiori" mezi Janovem, Savonou, Imperií a Ventimiglií o délce 158, 1 km pak byla postavena mezi lety 1967 - 1971, tj. za 4 roky. To pouhá rekonstrukce nadjezdu v Lysé nad Labem bude trvat dva roky, a zamysleme se taktéž nad rekonstrukcí D1, naší hlavní silniční tepny! O Libeňském mostě v našem hlavním městě je taktéž tzv. "Ticho po pěšině".

A reality jsou také a především o stavebnictví!




Fórum




Vaše jméno:
Váš E-mail:
Text:
  Opište ověřovací kód z obrázku!
   
 
  Odesláním tohoto příspěvku poskytujete souhlas se zpracováním osobních údajů podle GDPR.


 
Novinka

Získejte až 20% z provize realitní kanceláře.

Spolupráce - Provizi ve výši 20% nabízíme tomu, kdo zprostředkuje obchod, který bude naší společností úspěšně realizován.

Volejte 777 603 019

 

Kalkulátor nemovitostí

KalkultorSpočítejte si cenu vaší nemovitosti: Více o kalkulátoru

 

Poslední Aktuality a články

Luxusní byt slavného návrháře se prodal za 253 mil. korun.

Pařížský byt zesnulého módního návrháře Karla Lagerfelda se prodal za deset milionů eur (253 milionů korun). Více»

Na památkách po celé České republice začíná hlavní turistická sezona.

Na státních památkách dnes začíná hlavní turistická sezona. Tradiční termín otevření památek se letos z 1. dubna posunul kvůli Velikonocům. Více»

Investor, který vstoupí do Vít. sléváren, by měl být znám za několik týdnů.

Jméno investora, který by měl do ostravské společnosti Vítkovické slévárny vstoupit jako její nový vlastník, by mělo být známo do několika týdnů. ČTK a MF Dnes to řekl insolvenční správce Jan Mašek ze společnosti AZAM - insolvence. Více»

Společnost PlaneStation musí vyklidit vojenské letiště Líně.

Krajský soud v Plzni rozhodl, že firma PlaneStation musí do dvou měsíců od obdržení rozsudku vyklidit záložní vojenské letiště Líně. Nájemce, který letiště od roku 2000 provozuje, včera uvedl, že se ještě dovolá k Nejvyššímu soudu. Více»

Útlum uhelných elektráren dodávky neohrozí.

Výrazně však zdraží energie. Více»

Všechny články a aktuality »»