Provozuje:
Juris Real Estate

Ústečtí muzejníci stěhovali obří katr, památku na místní loděnice na Labi.

Ústečtí muzejníci přestěhovali obří historický katr na výrobu řeziva ze skanzenu v Zubrnicích do bývalé trafostanice ústecké chemičky, která bude sloužit jako muzejní depozitář.

Ústečtí muzejníci stěhovali obří katr, památku na místní loděnice na Labi.

autor. JURIS REAL, ČTK

Ústečtí muzejníci přestěhovali obří historický katr na výrobu řeziva ze skanzenu v Zubrnicích do bývalé trafostanice ústecké chemičky, která bude sloužit jako muzejní depozitář.

Do budoucna by mohl stroj mohl připomínat slávu loděnic, které stály na dolním toku Labe. ČTK o tom informoval ředitel muzea Václav Houfek. Třicet let byl stroj z děčínské loděnici ve stodole zubrnického skanzenu. "Získal ho tehdejší ředitel ústeckého muzea a zakladatel skanzenu Zubrnice František Ledvinka krátce po revoluci. V loděnici tenkrát katr likvidovali a člověku, který ho měl odvést do šrotu, to přišlo líto a přivezl ho k nám. V expozici venkova ovšem nebylo pro stroj tak impozantních parametrů uplatnění, máme k instalaci připravený mnohem menší katr," řekl o technické památce kurátor Muzea v přírodě Zubrnice Karel Konopka.

Stroj vyrobila strojírna a slévárna Gebrüder Lein v Pirně v Německu zřejmě kolem roku 1900. Vlastník děčínské loděnice Josef Walter si ho podle historiků nejspíš pořídil při budování nového areálu v Křešicích u Děčína v letech 1890-1903, kam musel kvůli stavbě přístavu v Rozbělesích přestěhovat starou loděnici svého otce. Obří katr dokázal pořezat kmeny o průměru přes jeden metr. Výsledné fošny, prkna a trámy sloužily ke stavbě dřevěných i ocelových labských člunů, třeba roku 1908 pro největší říční člun své doby Meteor o délce 84 metrů, nebo v letech 1937-38 pro motorové lodě Baťa I. a II. Stroj vážil k deseti tunám a stal se jedním z nejtěžších exponátů v muzejních sbírkách. Muzejníci ho nejprve rozebrali na 30 částí, z nichž sotva polovina váží pod 100 kilogramů. "Proto jsme pro transport většiny museli použít hydraulickou ruku. Nejtěžší byl litinový rám s hmotností tak tří tun a délkou bezmála čtyři metry," uvedl vedoucí historického oddělení ústeckého městského muzea Martin Krsek. Auto s hydraulickou rukou se navíc nevešlo do vrat historické stodoly, a tak museli muzejníci břemena přiblížit k jeřábu ručně.

Katr je památkou na stavbu lodí. Tři nejvýznamnější loděnice stály podél břehu mezi Ústím a Děčínem a všechny měly podobnou pilu. Dnes z nich funguje poslední právě v Křešicích. Ta ve Valtířově se proměňuje v kemp a v Olšinkách dlouhodobě chátrá. Historici věří, že by se stroj by mohl v budoucnu dočkat zkompletování a vystavení, třeba v rámci zvažovaného technoparku u střekovského nádraží.




Fórum




Vaše jméno:
Váš E-mail:
Text:
  Opište ověřovací kód z obrázku!
   
 
  Odesláním tohoto příspěvku poskytujete souhlas se zpracováním osobních údajů podle GDPR.


 
Novinka

Získejte až 20% z provize realitní kanceláře.

Spolupráce - Provizi ve výši 20% nabízíme tomu, kdo zprostředkuje obchod, který bude naší společností úspěšně realizován.

Volejte 777 603 019

 

Kalkulátor nemovitostí

KalkultorSpočítejte si cenu vaší nemovitosti: Více o kalkulátoru

 

Poslední Aktuality a články

mBank zlevňuje hypoteční úvěry.

Akce na zlevnění hypotéky je časově omezená. Trvá do 28. února 2021. Více»

Od února nelze prodávat psa ani kočku ve zverimexech a na veřejných místech.

Od února nebude možné prodávat psy a kočky ve zverimexech nebo na veřejných prostranstvích, chovatelé tří a více fen budou muset vést evidenci. Více»

Liška má (opět) akci na stavební spoření.

Získat můžete až 3 500 korun. Více»

Conseq nakupuje reality.

Nově mu patří Retail Park Poděbradská v Praze. Více»

Strakonické sídliště bude mít dodávky tepla.

Přislíbil to i místopředseda vlády Havlíček. Více»

Všechny články a aktuality »»