Provozuje:
Juris Real Estate

Výroba motorových vozidel se i nadále přesouvá ze západní Evropy.

Trhu CEE a dalším rozvíjejícím se trhům dominují nižší náklady na pracovní sílu, vládní subvence a lepší infrastruktura výroby paliv pro motory střední kategorie.

Výroba motorových vozidel se i nadále přesouvá ze západní Evropy.

autor. JURIS REAL

Trhu CEE a dalším rozvíjejícím se trhům dominují nižší náklady na pracovní sílu, vládní subvence a lepší infrastruktura výroby paliv pro motory střední kategorie.

Změny ekonomických sil a výrobních kapacit měly v posledních dvaceti letech podle nejnovějšího výzkumu společnosti Colliers International významný dopad na poptávku a distribuční dynamiku automobilového sektoru.

V roce 2015 Číně připadlo přibližně 30 % celosvětových prodejů osobních automobilů, což představuje nárůst o 400 % za méně než 10 let. Ve stejném období se však výroba automobilů v Evropě snížila o polovinu, ze 43 % na 21 %, přičemž v západní části kontinentu je tento pokles cítit více.

Ze západoevropských zemí byly nejvíce zasaženy Itálie, Francie a Belgie. Velká Británie a Španělsko zaznamenaly nevýznamný pokles a zdá se, že pouze Německu se vyhnul pokles objemů výroby.

Karel Stránský, ředitel Corporate Solutions Colliers International pro region EMEA, řekl: „Výroba motorových vozidel vzrostla v celé střední a východní Evropě, a mezi nejrychleji rostoucí trhy se řadí Slovensko, Česká republika a Rumunsko. Naše analýza naznačuje, že tento růst byl z velké části poháněn přesunem od nízkých ke středním objemům produkce a dalších částí dodavatelského řetězce ze západní Evropy. To bylo podpořeno faktory, jako jsou nízké náklady na pracovní sílu, vládní podpory a zlepšení infrastruktury v celé střední a východní Evropě.“

Výhled do budoucnosti

Průzkum společnosti Colliers ukazuje, že další globální trhy představují 80 % nových výrobních závodů v posledních pěti letech. V současné době 36 % nových evropských výrobních závodů, které jsou ve výstavbě, je v Asii a 27 % se jich staví v severní Americe. „Expanze evropských výrobců automobilů se v posledních pěti letech jasně přesouvá z Evropy na další globální trhy. Vzhledem k úrovni latentní poptávky, měřené pomocí prodejů automobilů, spolu s přáním výrobců automobilů zvýšit místní produkci, jsme svědky nové výstavby závodů po celém světě se zaměřením na rozvíjející se trhy, jako je Čína a Mexiko,“ vysvětlil Karel Stránský a dodal: „Klesající tržby v západní Evropě budou vyvíjet tlak na výrobce automobilů na zvýšení účinnosti a snížení nákladů prostřednictvím reorganizace dodavatelského řetězce. Trhy střední a východní Evropy a sousední státy jako Turecko budou mít zřejmě lepší předpoklady ke strukturálním změnám v nabídce i poptávce. Budou i nadále přitahovat investice výrobců automobilů hledající kompromis mezi dostupností a nižšími náklady na pracovní sílu, což povede k nižším výrobním nákladům, schopnosti obsloužit Evropu a další zahraniční trhy. Výsledkem je, že čistý dopad na průmyslové využití místa na různých úrovních dodavatelského řetězce bude negativně ovlivněn případným zavíráním dalších závodů, a to zejména v místech s velmi nízkou mírou využití, které se nacházejí v západní Evropě.“

Prodeje aut budou klesat.

Demografické změny, pokračující urbanizace, sdílení aut a městská politika „bez aut“ v Evropě poukazují na pokles prodejů automobilů po celém starém kontinentu. Pokud jde o novou poptávku, větší podíl budou mít pravděpodobně „zelené“, ekologicky přívětivé modely pod záštitou evropských politiků, a to v důsledku změny chování a většího povědomí zákazníků o životním prostředí. Obecně, zejména v rámci vyspělejších automobilových trhů, bude automobilový průmysl čelit urychlení změny chování výrobců automobilů od prodejů ke službám, k čemuž se uchýlili někteří výrobci automobilů v rozvoji služeb sdílení aut. Patří mezi ně DriveNow společnosti BMW, Car2Go společnosti Mercedes a GoDrive společnosti Ford.

„Celkový negativní trend poklesu produkce bude částečně zmírněn díky probíhajícím a budoucím investicím do vědy a výzkumu v oblasti výroby čistých technologií a palivově účinných vozidlech s novou integrovanou digitální technologií,“ řekl Bruno Berretta, senior analytik z oddělení průzkumu trhu v regionu EMEA, Colliers International, a dodal: „To bude nástroj pro vyplnění stávající ´nevytížené produkce´, kdy nastupují nové ekologicky přívětivé modely. To pomůže řídit ad-hoc poptávku po specializované produkci. Nebude to ale stačit ke kompenzaci celkového poklesu objemu výrobního prostoru potřebného v tomto odvětví.“ Výzkum společnosti Colliers také zahrnuje analýzu rostoucího automobilového klastru ve střední a východní Evropě, ze které vyplývá, že vytvoření nového automobilového montážního závodu může generovat průmyslové požadavky na prostory o velikosti v průměru 400 až 500 m2 pro přímé dodavatele na vyrobení 1 000 vozů.

„Pro lokality, které by mohly zaznamenat nárůst, poskytuje tento výpočet velmi užitečný ukazatel poptávky po moderních prostorech. A pro ty lokality, kde dochází k poklesu, může výpočet poskytnout údaje o tom, kolik místa by se uvolnilo v závislosti na velikosti jednotlivých závodů,“ řekl Damian Harrington, regionální ředitel výzkumu pro východní Evropu Colliers International, a dodal: „Vzhledem k nedostatku průmyslových ploch a pozemků na strategických místech nebo v blízkosti velkých městských aglomerací v celé západní Evropě by možnost nových dostupných neobsazených míst měla být vnímána jako příležitost, a nikoliv jako hrozba, zejména pokud poptávka po moderních logistických zařízeních i nadále roste.“




Fórum




Vaše jméno:
Váš E-mail:
Text:
  Opište ověřovací kód z obrázku!
   
 
  Odesláním tohoto příspěvku poskytujete souhlas se zpracováním osobních údajů podle GDPR.


 
Novinka

Získejte až 20% z provize realitní kanceláře.

Spolupráce - Provizi ve výši 20% nabízíme tomu, kdo zprostředkuje obchod, který bude naší společností úspěšně realizován.

Volejte 777 603 019

 

Kalkulátor nemovitostí

KalkultorSpočítejte si cenu vaší nemovitosti: Více o kalkulátoru

 

Poslední Aktuality a články

V Rokycanech existují ekologické veřejné toalety.

Nevyužívají elektřinu, ani chemii. Více»

Soud zahájil insolvenci s firmou Kovosvit MAS Machine Tools.

Českobudějovický krajský soud zahájil insolvenční řízení se strojírenskou firmou Kovosvit MAS Machine Tools. Věřitel požaduje po společnosti zaplacení dlužné částky více než 20 milionů korun. Více»

Mrazivá noc snížila naději na letošní dobrou úrodu ovoce.

Čekají se další mrazy. Více»

PČR prověřuje možné vydírání členů výběrové komise k trase metra D.

Pražská policie prověřuje na základě trestního oznámení dopravního podniku hlavního města možný pokus o vydírání členů hodnoticí komise v tendru na stavbu druhého úseku metra D. Na dotaz ČTK to uvedla policejní mluvčí Eva Kropáčová. Více»

MMF zhoršil odhad růstu tuzemské ekonomiky na 0,7 procenta.

Hrubý domácí produkt České republiky se v letošním roce zvýší o 0,7 procenta po loňském poklesu o 0,4 procenta. Předpověděl to ve svém jarním výhledu pro světovou ekonomiku Mezinárodní měnový fond. Více»

Všechny články a aktuality »»