Developeři často prodávají rodinné a bytové domy bez přístupových cest k nim.
V sobotu dne 22. dubna jsme se na stránkách deníku Právo setkali se závažným článkem Jindřicha Gintera a i v této souvislosti apelujeme na občany, aby při nákupu nemovitosti využívali služeb advokátních kanceláří.
Developerské společnosti často prodávají rodinné a bytové domy bez přístupových cest k nim.
autor. JURIS REAL
V sobotu dne 22. dubna jsme se na stránkách deníku Právo setkali se závažným článkem Jindřicha Gintera a i v této souvislosti apelujeme na občany, aby při nákupu nemovitosti využívali služeb advokátních kanceláří.
Řada lidí koupí nový byt či rodinný dům často bez právního nároku k používání přístupové silnice a chodníků. Ty bývají v některých okrajových částech měst často ve vlastnictví jiných osob, které mohou a také dělají potíže. Vyplývá to z právní analýzy, kterou pro Právo na základě soudní judikatury vypracoval Evropský právní informační systém Codexis. “Pastí se čím dál tím častěji stávají nedořešené developerské projekty, v rámci kterých sice bydlíte v novém bytovém domě či v domu se zahradou, ale bez možnosti přístupu k němu, řekla Právu právnička Petra Gříbková z Codexisu. Podle ní si sice přístup můžete zajistit věcným břemenem chůze a jízdy, jenže vlastník komunikace s tím nemusí souhlasit nebo může požadovat hodně peněz. Na to narazili například lidé na okraji Prahy v Horních Počernicích, kde obec povolila výstavbu řadových domků a bytovky, ale už si u investorů předem nezajistila, aby k nim rovněž vybudovali přístupové komunikace. Na poslední chvíli je k tomu sice před kolaudací přinutila, jenže ani po pěti letech diskusí obec novou silnici nechce převzít s tvrzením, že developeři-majitelé pozemku, kde komunikace stojí, na ní šetřili a nepostavili ji v souladu s normami. Lidé nemají ve smlouvách s developerem zajištěno věcné břemeno přístupu, a když třeba domky chtějí prodat, musejí ke svému velkému překvapení u majitelů o něj dodatečně žádat, aby kupující vůbec od banky dostal na dům hypotéku. Do bytu přes závoru či verandu - “pokud nemůžete za takové situace věcné břemeno získat, nezbývá než se obrátit na okresní soud,” radí Gříbková. Občanský zákoník konstatuje, že “není-li vlastník stavby současně vlastníkem přilehlého pozemku a přístup vlastníka ke stavbě nelze zajistit jinak, může soud zřídit věcné břemeno ve prospěch vlastníka spočívající v právu cesty přes přilehlý pozemek”. Podstatná je však podmínka o nemožnosti zajistit přístup jinou přístupovou cestou. “Pokud nějaká alternativa existuje, byť nevhodná, tak máte smůlu a může se stát, že budete nuceni každý den překonávat závoru či veškeré zásobování řešit průchodem přes obytnou terasu,” varovala Gříbková. Věcné břemeno bývá zřízeno i třeba k sítím nebo k anténě na domě, což však může naopak ztížit prodej bytu či získání úvěru od banky na jeho koupi. Časté je věcné břemeno vztahující se na doživotní užívání, tzv. vejminěk, právo čerpání vody ze studny nebo právo umístění zařízení. “Přestože je například anténa umístěna na střeše domu, zápis věcného břemene do listu vlastnictví je proveden pro každou bytovou jednotku,” upozornila Gříbková. V případě umístění technologického zařízení na nemovitostech se proto snažte dohodnout formou smlouvy o nájmu, které nemají takový dopad na výkon vlastnických práv. Zda je či není nemovitost zatížena věcným břemenem, lze zjistit z výpisu vlastnictví u katastrálního úřadu.
Fórum
Získejte až 20% z provize realitní kanceláře.
Spolupráce - Provizi ve výši 20% nabízíme tomu, kdo zprostředkuje obchod, který bude naší společností úspěšně realizován.
Volejte 777 603 019
Kalkulátor nemovitostí
Spočítejte si cenu vaší nemovitosti: Více o kalkulátoru
Poslední Aktuality a články
Výkonný výbor FAČR se má dnes zabývat výstavbou nového stadionu na Strahově.
Po dnešním jednání výkonného výboru Fotbalové asociace České republiky by mělo být jasněji o osudu areálu na Strahově. Více»
V části ČR bude v noci na čtvrtek mráz.
Ten může poškodit kvetoucí stromy. Více»
O letošní úrodě ovoce rozhodnou následující dva týdny.
Čekají se noční mrazíky. Více»
Úpravami podmínek oddlužení by se poslanci měli zabývat až ve středu.
V projednávání sporného vládního návrhu na zkrácení doby oddlužení z nynějších pěti let na tři roky pro všechny dlužníky budou poslanci pokračovat pravděpodobně ve středu místo původně plánovaného dneška. Více»
Výstavba nové tramvajové trati na Václavském nám. začne 29.6.
Stavba nové tramvajové trati v horní polovině pražského Václavského náměstí začne letos 29. června a potrvá tři roky. Tramvaje přes náměstí mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí nepojedou od tohoto data až do 30. září, tj. tři měsíce. Více»