Provozuje:
Juris Real Estate

Katedrálu se podaří opravit, potrvá to ale dlouho.

Pařížskou katedrálu Notre-Dame, kterou v pondělí večer poničil požár, se podaří opravit. Rekonstrukce ale bude trvat dlouhou řadu let, nejspíš i déle než deset let.

Katedrálu se podaří opravit, potrvá to ale dlouho.

autor. JURIS REAL (s využitím ČTK)

Pařížskou katedrálu Notre-Dame, kterou v pondělí večer poničil požár, se podaří opravit. Rekonstrukce ale bude trvat dlouhou řadu let, nejspíš i déle než deset let.

Při obnově takto významné stavby ze středověku nelze nic uspěchat. Důležité bude využít v maximální míře původní originální technologie. Firem, které to dokážou, je řada. Toto zjištění vyplývá z reakcí restaurátorů a památkářů pro ČTK.

"Rekonstrukce bude určitě trvat déle než deset let. Záleží na kapacitách, jaká technologie bude použitá," řekl ČTK restaurátor Zdeněk Fučík. Důležité je aktuálně zjistit, jak je na tom stabilita klenby. Jako největší nebezpečí vidí zdegradování kamene. "Tam bude mušlový vápenec, protože téměř celá Paříž je z mušlového vápence, který se tam v okolí těží. Ten kámen je velice měkký, takže požárem asi utrpěl," uvedl. Zkušenosti s tímto kamenem má ze stavby české ambasády. S firmou, která prováděla rekonstrukci Notre-Dame, Fučík v minulosti spolupracoval. Požár a jeho následky jsou podle něj strašným neštěstím, co se týče ztráty jedné z nejslavnějších památek na světě.

Podle Michala Patrného z Národního památkového ústavu bude oprava katedrály proveditelná, trvat ale bude velice dlouho. Podobným způsobem podle něj vyhořela za první světové války v roce 1914 i katedrála v Remeši, která byla po rekonstrukci otevřena v roce 1938. Důležité je podle Patrného to, že se oheň nedostal dovnitř pařížské katedrály. "Tomu nejhoršímu se podařilo zabránit," zhodnotil. Podle jeho informací shořel celý krov nad katedrálou, zřítila se sanktusníková věž a asi na třech místech je proražená klenba. Katedrála podle něj před požárem nebyla v příliš dobrém stavu a rekonstrukce byla zapotřebí. "Nedostávaly se na ni peníze. V tomto případě požár paradoxně v něčem pomůže," dodal. V případě rekonstrukce tak významné památky, jako je Chrám Matky Boží, bude podle Patrného kladen důraz na to, aby se používaly původní originální technologie v maximální možné míře. Ve Francii, kde je mnoho významných středověkých památek, bude nabídka firem, které mohou takovou rekonstrukci provést, velká. "Koneckonců nemusí to být francouzská firma, po celém světě je řada odborníků," doplnil.

Pavel Kodera z Centra stavitelského dědictví Plasy vnímá budoucí rekonstrukci katedrály jako příležitost vrátit do života původní, leckdy zapomenuté technologie a dohledat precizní řemeslo. Návrat takové praxe by byl přínosem pro poznání minulosti, ale i pro údržbu a opravy památek v mezinárodním měřítku. Při obnově takto významné středověké stavby by se podle něj nemělo nic uspěchat. V minulosti se katedrály stavěly staletí. Pražská katedrála se stavěla od 14. století a byla dokončena ve 20. století, na čemž se podepsaly i politické vlivy. Katedrála v Barceloně se staví přes sto let, byť jde o specifickou stavbu. Kodera je přesvědčen, že se katedrálu v Paříži podaří dát znovu do pořádku. "Nikdy už ale nebude dosaženo té původní autentické podoby, která je navždy poškozená a zničená," poznamenal.

Pařížská katedrála Notre-Dame, kterou v pondělí večer poničil požár, zřejmě nebyla pojištěna. ČTK to řekl ředitel makléřské pojišťovací společnosti Insia Ivan Špirakus. Takové ikonické historické stavby jsou velmi obtížně ocenitelné, a tudíž se podle něj zpravidla nepojišťují. Uvnitř katedrály byly však obrazy a jiné umělecké předměty. V případě, že byly některé tyto věci zapůjčeny, tak pravděpodobně jsou pojištěny, dodal. Pokud požár zavinila stavební firma, která v katedrále prováděla opravy, tak asi jistě byla pojištěná na odpovědnost za škodu, ovšem s limitem v řádu desítek milionů eur, míní Špirakus. To je však podle něj proti způsobené škodě jen kapka v moři. Mohla tam být i nějaká omezená pojistka na stavební práce, ale ta by také problém neřešila, podotkl.

V případě takovéto katastrofy u podobné stavby obvykle nastoupí stát či různé občanské sbírky, národní loterie a podobné způsoby získávání peněz, uvedl Špirakus. Připomněl, že u kostelů kdysi dělala Česká pojišťovna speciální produkt omezený jen na pojištění střech, protože ty zpravidla padly požáru za oběť, zatímco silné kamenné zdi většinou zůstaly stát. V ČR má ministerstvo kultury speciální pojistku na všechny památky, ale s omezeným krytím, dodal.




Fórum




Vaše jméno:
Váš E-mail:
Text:
  Opište ověřovací kód z obrázku!
   
 
  Odesláním tohoto příspěvku poskytujete souhlas se zpracováním osobních údajů podle GDPR.


 
Novinka

Získejte až 20% z provize realitní kanceláře.

Spolupráce - Provizi ve výši 20% nabízíme tomu, kdo zprostředkuje obchod, který bude naší společností úspěšně realizován.

Volejte 777 603 019

 

Kalkulátor nemovitostí

KalkultorSpočítejte si cenu vaší nemovitosti: Více o kalkulátoru

 

Poslední Aktuality a články

Experti na památky doporučují vyvlastnit nádraží Vyšehrad.

Český národní komitét Mezinárodní rady pro památky a sídla (ICOMOS) podporuje záměr metropole opravit chátrající pražské nádraží Vyšehrad a zahájit řízení o vyvlastnění této památky. Více»

Sdružení autoprůmyslu žádá po vládě výjimku z uzavření prodejen.

Tuzemské automobilky i zastoupení zahraničních značek požadují po vládě, aby jim udělila exempci (výjimku) ze zákazu maloobchodního prodeje. Uzavření autosalonů se totiž rozšíří do celého dodavatelského řetězce a bude mít velké ekonomické dopady. Více»

Produkce aut za tři čtvrtletí klesla o 24 pct na 808.279 vozů.

Výroba osobních aut za tři čtvrtletí meziročně klesla o 24,3 procenta na 808.279 vozů. V září byla díky postupnému oživování poptávky nižší pouze o 4,5 procenta, když automobilky vyrobily 119.722 aut. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu. Více»

Poslanci by se dnes mohli zabývat změnami v exekucích.

Ve druhém čtení by Sněmovna mohla projednat širší změny v exekucích. Ústavně-právní výbor odmítl návrhy na zavedení místní příslušnosti exekutorů a nechce uzákonit ani slučování exekucí na jednoho dlužníka u jednoho exekutora. Více»

Ze vzdušného přístavu Schönefeld je Terminál 5 letiště W. Brandta.

Přejmenování je dalším ze série kroků, které předcházejí plnému otevření nového berlínského metropolitního letiště, které nahradí dosavadní letecké uzly Schönefeld a Tegel. Více»

Všechny články a aktuality »»