Provozuje:
Juris Real Estate

Prodej nemovitosti vlastními silami nebo přes realitní kancelář?

Prodej nemovitosti vlastními silami nebo přes realitku, a jak si zvolit opravdu dobrou realitku. Na co si dát dobrý pozor při prodeji nemovitosti přes realitku, abychom jednoduše nenarazili a co také rozhoduje o výběru realitky?

Prodej nemovitosti vlastními silami nebo přes realitní kancelář, a jak si vybrat opravdu dobrou realitku.

Na co si dát dobrý pozor při prodeji nemovitosti přes realitní kancelář, abychom nenarazili? Co také rozhoduje o výběru realitní kanceláře? To si přiblížíme v dnešním článku.

autor. JURIS REAL

Prodej nemovitosti přes realitní kancelář - proti prodeji vlastními silami - má nesporně mnoho výhod. Ale také to něco stojí.

Kolik a co by solidní zavedená realitka za tuto cenu měla svým klientům poskytnout? Výši provize ani rozsah služeb, který má pokrýt, žádný právní předpis neurčuje. Je vše tedy zcela věcí dohody mezi prodávajícím a realitkou. Ceny se mohou dost lišit. A jaké tedy jsou?

Mezi 3 a 6 procenty

“Členové naší asociace účtují provizi obvykle ve výši 3 až 6 procent z prodejní ceny nemovitosti”, sdělil Právu prezident Asociace realitních kanceláří ČR a místopředseda představenstva RAK CZ Jaroslav Novotný. Jde v současnosti o největší profesní sdružení působící na trhu nemovitostí, má 180 členů. Sazby se tedy mohou i výrazně lišit. “Trh modeluje nejen rozsah poskytovaných služeb, ale i výši provize,” uvedl Novotný. V obdobné výši se pohybují provize i ostatních zavedených realitních kanceláří. Například členové menšího sdružení - České komory realitních kanceláří - ale zvolili jiný postup a uplatňují komorou doporučené jednotné sazby podle prodejní ceny zakázky. Například při nemovitosti za půl až 2, 5 miliónů korun 5 až 7 procent z prodejní ceny. Od 2, 5 do 5, 5 miliónů korun 5 procent, od 5, 5 do 8 miliónů 4, 5 procenta z prodejní ceny atd. Hlavní je dobrá realitka. Z prvního pohledu klienta nepředstavují provize uvedených realitních kanceláří žádnou láci. Když někdo prodává například nemovitost za tři milióny korun, tak provize při sazbě 3 až 6 procent by mohla činit 90 tisíc až 180 tisíc korun. Na druhou stranu je třeba vidět, že dobře prodat nemovitost nemusí být vůbec snadné. Bývá to často složitý a zdlouhavý proces. Když se do toho pustí majitel sám, ušetří sice na provizi, ale třeba dosáhne daleko nižší prodejní ceny, než kdyby prodej svěřil zkušené realitce. Rozdíl může být i v řádu statisíců korun. Ve svém důsledku tedy nakonec může i hodně tratit. Nebo se prodej nepřiměřeně protáhne či kolem něho vzniknou takové starosti a komplikace, že majitel nemovitosti nakonec po vytrpěném martyriu bude litovat, že do toho šel bez pomoci realitních odborníků. Pokud se člověk rozhodne pro realitku, víc než o provizi by měl přemýšlet o tom, která realitní kancelář mu za danou cenu poskytne ty nejlepší služby. Při správné volbě pak vůbec peněz za provizi nemusí litovat. Takovou zkušenost získala nedávno například jedna čtenářka Práva. “Rozhodla jsem se prodat menší přízemní byt v Praze-Střešovicích. Nejprve jsem se sama poptávala v různých realitkách, kolik bych asi mohla dostat. Říkali mi, že tak okolo tří miliónů. Na doporučení známého jsem pak nakonec prodej svěřila jedné velmi dobré realitce. Pracovali jako v pohádce. Byt byl za deset dnů prodaný a za cenu 3, 5 miliónu korun. I když provize byla asi sto padesát tisíc korun, tedy něco přes 4 procenta z ceny, přesto vím, že jsem na tom hodně vydělala.” Co žádat za provizi. A co může klient za uvedenou provizi čekat? V kvalitní realitní kanceláři by měla provize v podstatě pokrýt veškeré služby realitky počínaje prohlídkou nemovitosti a určení její aktuální tržní ceny až po zajištění podání návrhu na vklad vlastnického práva do katastru po podpisu kupní smlouvy. Klient by se i tak měl vždy ptát, jaké služby a v jakém rozsahu jsou v provizi zahrnuty. Měl by se například podrobně informovat na to, jakým způsobem bude realitka jeho nemovitost nabízet. Například zda využívá placené internetové servery a které, jaké má k dispozici inzertní časopisy, zda používá svou webovou stránku, zda vydává vlastní časopis s nabídkou realit, zda má vlastní databanku zájemců a zda spolupracuje s jinými realitními kancelářemi. Spolupráce s jinými realitkami je běžná například mezi členy realitního sdružení. Důležité je, aby součástí provize bylo zajištění veškerého právního servisu, a to prostřednictvím notáře či advokáta. Ti jediní jsou ze zákona oprávněni tyto služby poskytovat a nesou za ně i odpovědnost. Některé realitky v rámci provize zajišťují i úschovu peněz v realitní kanceláři či u advokáta nebo notáře do okamžiku zapsání vlastnického práva v katastru, nebo dokonce i vyplnění přiznání k převodu nemovitosti či pomoc s vyřizováním úvěru. V některých realitkách je ale zapotřebí za tyto úkony si připlatit. Při nízké provizi některé služby mohou buď chybět, nebo být nedostatečně. Výkonný ředitel České komory realitních kanceláří Petr Pavlíček nedávno upozornil: “Pokud realitní kancelář nabízí své služby za provizi výrazně nižší, než je obvykle realizována většinou realitních kanceláří, musí někde ušetřit. Na marketingu zakázky, tím, že nepoužije právníka při přípravě listin, na advokátní úschově kupní ceny. Z logiky věci nemůže ani při realizaci transakce spolupracovat s jinou realitní kanceláří, přestože by tato měla na zakázku klienta,” uvedl Pavlíček. Podle něho je pak otázkou, čemu dává klient prioritu - zda nemovitost prodat za co nejvýhodnější cenu v reálném čase a při zachování právní jistoty celé transakce, nebo zda mu jde o nejlevnější realitku, která zakázku vyvěsí na dva až tři realitní servery a pak už jen pasivně čeká. Víc než polovina lidí prodává sama. Naší specifikou ale je, že stále mnoho Čechů - proti občanům západoevropských, zemí - nevyužívá k prodeji realitní kanceláře. Podle některých odhadů uskuteční prodej “svépomocí” více než polovina vlastníků nemovitostí. “Ne každý ovšem ví, co všechno ho při prodeji nemovitostí může potkat. A kvalitní realitní kancelář pomůže klientovi zbavit ho starostí s prodejem. Každý má dělat to, v čem je odborník,” soudí Pavel Pubec z plzeňské realitní kanceláře Pubec. Vybírejte zkušenou a zavedenou realitku s dobrými referencemi. Výhodou může být specializace na nemovitost, kterou chcete prodat. Většina zavedených kanceláří se ujme prodeje vaší nemovitosti jen na základě tzv. exkluzivní smlouvy neboli smlouvy o výhradním zastoupení. Klient v ní zmocňuje realitní kancelář, aby pouze ona jediná jednala se zájemcem o koupi. Nebojte se takové smlouvy. Prodej přes více realistek může vzbudit nedůvěru k vám i vaší nemovitosti (Čechlovský, V. Jakou provizi zaplatíte v realitní kanceláři. Právo, dne 13. 11. 2010, s. 21).




Fórum




Vaše jméno:
Váš E-mail:
Text:
  Opište ověřovací kód z obrázku!
   
 
  Odesláním tohoto příspěvku poskytujete souhlas se zpracováním osobních údajů podle GDPR.


 
Novinka

Získejte až 20% z provize realitní kanceláře.

Spolupráce - Provizi ve výši 20% nabízíme tomu, kdo zprostředkuje obchod, který bude naší společností úspěšně realizován.

Volejte 777 603 019

 

Kalkulátor nemovitostí

KalkultorSpočítejte si cenu vaší nemovitosti: Více o kalkulátoru

 

Poslední Aktuality a články

Dolní Cerekev podává ÚS kvůli možné podjatosti MŽP kvůli úložišti.

Městys Dolní Cerekev podal ÚS díky dosavadnímu řešení námitky obcí o možné podjatosti MŽP v procesu přípravy stavby hlubinného úložiště radioaktivních odpadů. Ministerstvo vyřizuje žádosti SÚRAO o stanovení průzkumných území pro úložiště. Více»

Hlavní město podepíše smlouvy s pachtýři.

Praha uzavře pachtovní smlouvy na 12 zemědělských pozemků, tj. celkem 187 ha s ekologicky hospodařícími farmáři. Jedná se např. o katastry Běchovice, Dolních a Horních Počernic, Dubče, Kyjí, Vysočan, Třeboradic a Točné. Více»

Magistrát hl. m. musí u Budějovické opětovně rozhodnout.

Magistrátní odbor stavebního řádu bude muset znovu projednat umístění stavby administrativního centra Budějovická, s nímž nesouhlasí Městská část Praha 4. Více»

Provoz dobíjecí infrastruktury pro elektroauta dál roste.

Přibyly desítky dobíjecích stanic. Více»

Administrativní budovy v metropoli stárnou.

Realitní trh je v očekávání strategických rekonstrukcí. Více»

Všechny články a aktuality »»